ARTIKEL PANAS!!!

Khamis, 4 April 2013

ANWAR MENTERI KEWANGAN TERBAIK MALAYSIA? HMMM.....

Lidah rasmi parti keldai, Keldaian Daily mengeluarkan satu artikel bertajuk "Pentadbiran Najib lemah, rasuah punca ekonomi teruk" bertarikh 03/04/2012. Artikel ini memetik sedutan temuramah pemimpin anugerah Tuhan parti keldai dengan stesyen tv Al Jazeera sempena pembubaran Dewan Rakyat semalam. Yang menariknya, Keldaian Daily ni turut memuja Anwar dengan kenyataan berikut :


Pendek kata, suara parti keldai ni nak pukul canang konon-kononnya, si anugerah Tuhan ni lah Menteri Kewangan terbaik yang Malaysia pernah ada. Zaman dia berkuasa dari tahun 1990 hingga 1998 kiranya dikatakan zaman emas atau zaman gemilang ekonomi Malaysia. Betulkah dakwaan yang dibuat oleh keldai-keldai ni? Keldai-keldai ni cuma sentuh dua saja aspek dalam pengurusan ekonomi iaitu pengurusan hutang dan lebihan belanjawan. Yang lain-lainnya? Jom kita tengok fakta-fakta ni :

Keldai-keldai menunjukkan fakta bahawa sepanjang tempoh Anwar menjadi Menteri Kewangan, Malaysia mengalami belanjawan lebihan. Ya, itu memang betul kerana dari 1990 hingga 1997, Malaysia tidak mengalami krisis ekonomi yang besar. Tapi, detik untuk menentukan samada Anwar benar-benar merupakan pakar dalam bidang kewangan atau tidak adalah ketika negara mengalami krisis matawang pada tahun 1998.

Apakah yang dilakukan Anwar pada ketika itu? Pada penghujung bulan September 1997, Anwar telah dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan IMF-Bank Dunia. Apabila Asia dilanda krisis serangan spekulator matawang asing pada penghujung 1997, Anwar selaku Menteri Kewangan mula mengambil pendekatan yang diamalkan IMF ketika menghulurkan bantuan kepada Thailand, Indonesia dan Korea Selatan, iaitu dengan cara menaikkan kadar faedah. 
Jadual 1 : Kadar BLR Malaysia 1996-2011
Pendekatan ini bertujuan untuk mengurangkan jumlah edaran wang dalam pasaran dengan menggalakkan orang-ramai menyimpan wang mereka di bank. Pada masa yang sama, masyarakat perniagaan pula berdepan dengan masalah apabila mereka seolah-olah disekat dari membuat pinjaman dengan bank lantaran faedah yang dikenakan terlalu tinggi. Anda boleh saksikan Kadar Pinjaman Asas (Base Lending Rate-BLR) bermula pada 1996 meningkat dari 8.5% hingga mencecah paras tertinggi dalam sejarah pada tahun 1998 iaitu pada kadar 12.27% (Lihat Jadual 1 di atas, ruangan di dalam kotak merah). Keadaan ini dikenali sebagai "credit crunch" ataupun kekangan kredit.
Graf 1 (Klik untuk besarkan imej)
Dengan kadar faedah yang begitu tinggi, masyarakat peniaga bukan sahaja tidak dapat membuat pinjaman baru, malahan berdepan dengan kesukaran untuk meneruskan perniagaan mereka disebabkan oleh kenaikan kos yang antara lainnya adalah untuk membayar faedah pinjaman bank sediada yang melambung tinggi. Selain sektor pinjaman perniagaan, bank juga mula berhadapan dengan risiko pinjaman tidak berbayar (non-performing loan - NPL) bagi sektor pinjaman perseorangan apabila semakin ramai yang tidak mampu membayar pinjaman perumahan dan kad kredit lantaran kadar faedah yang semakin tinggi.
Petikan Laporan Ekonomi 1998/1999 Perbendaharaan Malaysia
Kawan juga merasa tempiasnya apabila hampir sahaja membatalkan perjanjian membeli rumah pada tahun 1998 itu kerana sesudah BLR mencecah paras 12%, kadar faedah yang terpaksa dibayar kepada bank setiap bulan lebih besar dari gaji kawan sendiri. 

Perniagaan yang amat menguntungkan pada masa itu adalah gudang menyimpan kereta tarik. Pemilik perniagaan ini tersenyum lebar kerana permintaan terhadap gudang kereta tarik amat tinggi pada tahun 1998/1999. Ini lantaran terlalu banyak kenderaan yang ditarik oleh syarikat kewangan kerana ketidakupayaan pembeli kereta untuk membayar balik pinjaman kereta mereka. Antara yang menjadi mangsa ketika itu adalah Konsortium Bas Naeila yang dengarnya adalah konsortium bas besar milik Bumiputera yang beratus basnya tersadai di gudang-gudang di seluruh negara akibat ditarik balik oleh syarikat kewangan. Kereta tarik pada masa berkenaan memang terlalu murah... Bayangkan, BMW 5 series keluaran tahun 1995 dilelong ketika itu cuma pada harga RM25,000!!!
Graf 2
Bercakap tentang soal Bursa Saham Kuala Lumpur  (sekarang Bursa Malaysia) pula, indeks KLCI merudum dan terhempas ke paras terendah dalam sejarahnya, di sekitar 280 mata. Walaupun penurunan ini dikatakan disebabkan oleh langkah kawalan modal yang diambil oleh kerajaan bermula dari 1 September 1998, sebenarnya penurunan itu telahpun bermula sejak suku ketiga 1997 lagi, di kala Anwar masih berkuasa. Apa yang Anwar buat pada ketika itu untuk memulihkan semula pasaran modal negara? Jawapannya sudah ada di perenggan atas.  

Bagi memulihkan semula keadaan, selepas Anwar dipecat sebagai Menteri Kewangan pada 2 September 1998, Tun Mahathir (ketika itu Datuk Seri) yang mengambilalih jawatan berkenaan dengan dibantu oleh Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) telah bertindak menurunkan kadar BLR sebagaimana yang anda dapat lihat dalam Jadual dan Graf 1 di atas. Selain mengenakan kawalan matawang dengan memperkenalkan tambatan ringgit kepada dolar US dan menarik balik kedaulatan ringgit dari diniagakan di luar pesisir negara, Tun Mahathir juga melancarkan projek pembinaan infrastruktur terutamanya pembinaan sekolah bagi merangsang semula pertumbuhan perniagaan. Sektor pembinaan dipilih kerana ianya akan menyediakan banyak aktiviti rantaian ekonomi bagi menyokong prjek pembinaan yang dijalankan seperti mewujudkan peluang pekerjaan, industri bahan pembinaan, pengangkutan selain meningkatkan semula permintaan terhadap sektor hartanah. 

Langkah drastik yang diambil oleh Tun Mahathir dan NEAC yang dipengerusikan oleh Tun Daim Zainudin telah menyemarakkan semula pertumbuhan ekonomi negara dan menyuntik kembali keyakinan terutamanya kepada pelabur asing untuk kembali semula ke Malaysia dan selebihnya adalah merupakan sejarah kejayaan yang terpaksa diakui oleh rakan-rakan Anwar di IMF dan masyarakat antarabangsa yang pada mulanya mengutuk tindakan Tun Mahathir mengenakan langkah kawalan matawang itu.

Sekarang, cuba kita bandingkan pula tindakan Anwar pada 1998 dan tindakan Datuk Seri Najib sebagai Menteri Kewangan. Pada 2008/2009, US dilanda krisis pinjaman sub-prima yang menyebabkan keruntuhan sistem perbankan di sana. Bank Lehmann Brothers terpaksa dikorbankan kerana tidak mampu lagi menanggung kerugian akibat pendedahan besarnya di dalam krisis berkenaan. Beberapa bank dan institusi kewangan US termasuk Bank of America dan Citibank terpaksa diselamatkan oleh kerajaan US. Selain itu, beberapa industri lain terutamanya automotif, pembinaan dan juga penerbangan terpaksa membuang ramai pekerja sehingga kadar pengangguran di US meningkat ke hampir 10%.

Malaysia sebagai negara pengekspot utama ke US terutamanya barangan elektrik dan elektronik nyata tidak terkecuali dari menerima tempias kemelesetan ekonomi negara di sana. Bagaimanapun, langkah yang diambil oleh Datuk Seri Najib nyata jauh berbeza dengan apa yang dibuat oleh Anwar. Kalau Anwar telah mula menaikkan kadar faedah secara drastik, Datuk Seri Najib pula mengambil pendekatan berlawanan dengan mengekalkan kadar faedah pada kadar 6.75% pada 2008, sama seperti tahun sebelumnya, sebelum menurunkannya lagi kepada 5.55% pada 2009.  
Jadual 2 : KDNK Malaysia 2008-2011
Jadual 3 : KDNK Malaysia 1998-1999
Dengan cara ini, masyarakat perniagaan selain dari pengekspot barangan elektrik dan elektronik, tidak terasa sangat kesan dari kemelesetan ekonomi US. Apatah lagi Datuk Seri Najib sendiri menggerakkan program transformasi ekonomi dengan menggalakkan permintaan domestik dan menggalakkan perbelanjaan dari sektor swasta. Hasilnya, ekonomi negara cuma mengalami penyusutan KDNK -1.6% pada 2009 sebelum melonjak ke paras 7.2% pada 2010. Bandingkan pula dengan "kotoran" yang Anwar tinggalkan pada 1998 apabila KDNK Malaysia menjunam teruk -7.5% sebelum Tun Mahathir "membersihkan"nya semula dengan berhempas-pulas menaikkannya ke paras 4.3% pada 1999.
Graf 3

Selain itu, pencapaian Bursa Malaysia juga jauh berbeza ketika zaman kegawatan 1997/1998 dan 2008/2009. Anda boleh nilaikan sendiri perbezaan di antara Graf 2 dan 3 yang bagaikan langit dan bumi. Zaman gawat Anwar, BSKL jatuh hampir 1,100 mata manakala zaman gawat Datuk Seri Najib, Bursa Malaysia cuma jatuh dalam lingkungan 500 mata. Jadi, zaman siapa yang lebih teruk? Dan siapa yang lebih handal menguruskan ekonomi?   

Anwar dalam kempennya, seringkali memperlekehkan Datuk Seri Najib kononnya zaman dia sebagai Menteri Kewangan, Malaysia menikmati kemakmuran ekonomi. Anwar sama sekali tidak pernah bercerita betapa tenatnya keadaan ekonomi yang dia tinggalkan ketika dia dipecat pada 1998. Dan dia juga tak habis-habis membelasah kerajaan BN kerana telah menggandakan hutang negara ke peringkat lebih RM500 bilion. Dia tak pula menyebut, akibat kekotoran yang ditinggalkannya pada 1998 itulah, menyebabkan kerajaan terpaksa berhutang saban tahun bagi memulihkan semula ekonomi di samping berusaha untuk memakmurkan rakyat.

Akhir sekali, anda nak tahu apakah sumbangan paling besar Anwar kepada ekonomi Malaysia? Jawapannya ialah.... menukarkan lambang $ kepada RM... Itulah satu-satunya sumbangan Anwar sebagai Menteri Kewangan yang boleh kawan ingat. Yang lain, cuma menumpang nama dan kebijaksanaan kakitangan Bank Negara Malaysia dan Perbendaharaan sahaja... Dan, apakah yang dia buat selaku penasihat ekonomi Selangor? Anda sendiri tahu jawapannya...            






       

2 ulasan:

  1. "Anwar sama sekali tidak pernah bercerita betapa tenatnya keadaan ekonomi yang dia tinggalkan ketika dia dipecat pada 1998.
    Dan dia juga tak habis-habis membelasah kerajaan BN kerana telah menggandakan hutang negara ke peringkat lebih RM500 bilion."

    kalau anwar x cerita, kamu ceritalah knp hutang negara kian bertmbh utk JANGKA MASA PNJG brbnding menaikkn kdr faedah utk JANGKA MASA PENDEK dlm mengatasi mslh kegawatan ekonomi.. :)

    dan sy hairan mcm mn BANK DUNIA boleh lantik org msia mcm dia jd Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan IMF-Bank Dunia & knp bkn dr negara lain?adakah ini kerana negara lain tiada wakil yg lyk brbnding dia??

    BalasPadam
  2. punyalah panjang tulis tak da org komen pun..hahahahhahaa..lucu...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Anwar_Ibrahim

    BalasPadam

Sementara komen anda amat dialu-alukan, admin blog ini punya hak untuk tidak menyiarkan komen yang mengandungi perkataan yang tidak bersesuaian dengan budaya orang Timur. Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...