ARTIKEL PANAS!!!

Ahad, 12 Jun 2011

BIAR ORANG CINA PIMPIN ISLAM

Assalamualaikum. Pertama sekali, kawan ingin berterimakasih kerana blog UP4U2C ini tetap dilawati biarpun tidak mengetengahkan catatan terbaru selama seminggu. Bukannya apa, kawan balik ke Kuantan kerana ada urusan keluarga. Sambil-sambil menghirup udara segar di tepi pantai Sungai Ular, kawan memerhati dari jauh perkembangan politik tanahair. Niat kawan untuk berehat seketika rupanya tak kesampaian kerana banyak sekali isu politik timbul sepanjang seminggu cuti rehat kawan ni.


Hari ni, kawan nak mengulas sikit mengenai buku di atas ini. Sinopsis buku karangan Ann Wan Seng ini anda boleh dapati di laman facebook Nik Aziz (klik sini).

Buku ini menggambarkan Islam di Malaysia ini secara eksklusifnya adalah milik orang Melayu. Setiap muallaf yang memeluk Islam akan dianggap masuk Melayu. Kena mengamalkan budaya Melayu, berpakaian cara Melayu, bercakap Melayu dan berkahwin dengan orang Melayu. 

Disebabkan proses asimilasi itu, Ann Wan Seng berpendapat sudah sampai masanya, golongan Cina Muallaf diberikan peranan untuk memimpin Islam (atau memimpin negara?) di negara ini.

Kawan tak ada masalah kalau satu hari nanti, jawatan Perdana Menteri (PM) disandang oleh seorang Cina Muslim. Yang menjadi masalah bagi kawan ialah, tanpa diminta pun, Cina sepet yang bukan Islam sudahpun memimpin Islam di negara ini.

Contoh terbaru, pilihanraya pemilihan ahli jawatankuasa masjid yang bakal diadakan di Pulau Pinang, pastinya bukan cetusan idea Malik Kassim seorang, tapi dibayangi oleh Exco dan Ketua Menteri Cina sepet DAP. Yang pasti, keputusan mengadakan pilihanraya masjid berkenaan tidak mendapat perkenan DYMM, Yang Di Pertuan Agong selaku ketua agama Islam bagi negeri-negeri yang tidak beraja seperti Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak. Nampak sangat apabila Cina sepet cuba memimpin Islam, keadaan menjadi huru-hara jadinya kerana memang menjadi agenda Cina sepet supaya umat Islam dan kaum Melayu di negara ini berpecah-belah dan bersengketa sesama sendiri agar senang bagi mereka mengaut kuasa ekonomi dan politik yang sudah lama diidamkan mereka.

Tak payah pun seorang Cina Muslim memimpin negeri, Perak telahpun menganugerahkan tanah pajakan selama 999 tahun kepada Cina sepet. Siapa yang anugerahkannya, kalau bukan seorang Melayu yang mempunyai ras Cina pada salasilah keturunannya yang ketika itu berkuasa sebagai Menteri Besar boneka Cina sepet DAP? Yang peliknya, pajakan tanah bagi tempoh yang sama tidak pula diberikan kepada bangsa Melayu (yang majoriti beragama Islam, hatta penyokong mereka sendiri) dan India. Jadi perlukah Cina Muslim memimpin Islam?

Ataupun di Selangor yang juga MB nya seorang Melayu. Apabila Exco berkuasa bagi portfolio Agama Islam cuba menguatkuasakan Enakmen Jenayah Syariah dengan merampas arak dari kedai 24 jam di kawasan petempatan majoriti orang Islam, arak tersebut terpaksa dipulangkan semula setelah campurtangan MB dan Exco Cina sepet. Begitu juga apabila sebuah majlis perbandaran mengeluarkan notis melarang umat Islam bekerja di premis yang menyajikan arak, pun terpaksa ditarik balik selepas seorang Exco Cina DAP masuk campur.

Jadi, perlu lagikah seorang Cina Muslim memimpin Islam di negara ini? Jawapan kawan, tak perlu kerana itu hanyalah formaliti saja sebab, sekarang ini pun, tanpa pemerintah Cina Muslim, Cina sepet sudah berkuasa dan seolah tidak dapat dibendung lagi. Kerana apa? Kerana segelintir Melayu yang tak sedar diri yang rela diri mereka diperalatkan dan menjadi "lembu dicucuk hidung" demi semata-mata untuk membeli undi Cina sepet dan dapat duduk berkuasa di kerusi empuk pemerintahan negeri dan negara....   
               

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sementara komen anda amat dialu-alukan, admin blog ini punya hak untuk tidak menyiarkan komen yang mengandungi perkataan yang tidak bersesuaian dengan budaya orang Timur. Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...