ARTIKEL PANAS!!!

Jumaat, 20 Mei 2011

TEMBELANG CHAUVINIS CINA TERBONGKAR!!!

Malaysian Insider membuat pengakuan bersiri oleh sebilangan rakyat Malaysia yang berhijrah mencari rezeki di luarnegeri sebagai jawapan kepada kajian Bank Dunia mengenai penghijrahan keluar tenaga kerja professional Malaysia (brain-drain).

Sesudah beberapa kali siri pengakuan ini diterbitkan dengan penyumbangnya adalah berbangsa bukan Melayu, hari ini sampailah giliran seorang Bumiputera untuk meluahkan rasa hatinya berkaitan dengan penghijrahannya. Kalau sebelum ini, rata-ratanya golongan yang berhijrah ini menyalahkan dasar kerajaan BN yang menyebabkan mereka merasakan peluang mereka untuk menjawat jawatan tinggi di Malaysia terhad, hari ini pembaca Malaysian Insider menerima kejutan yang amat besar.


Ini kerana, si Bumiputera ini menyalahkan faktor rasis dan chauvinisma Cina sebagai faktor utama yang menyebabkan dia berhijrah mencari rezeki di luar Malaysia. Antara komen beliau ialah, kaum Cina cenderung untuk membuat tanggapan negatif stereotaip terhadap bangsa lain terutamanya Bumiputera selain mengamalkan budaya mengasingkan diri, berpuak-puak, berahsia dan amat berkira (calculative) terhadap kaum lain yang bekerja dengan mereka.

Apalagi, pengakuannya mendorong ratusan komen yang menghentamnya dengan pelbagai tuduhan seperti tidak kompeten dan kurang daya-saing dan kurang berkualiti dibandingkan dengan rakan sejawatan berbangsa Cina terutamanya. 

Jika anda tidak percaya, anda bacalah komen-komen di dalam artikel berkenaan yang 95% darinya menghentam pendirian  Bumiputera berkenaan (klik sini).

Kawan ingin mengucapkan syabas kepada Bumiputera berkenaan yang berani tampil membuka pekong majikan Cina. Dan kerana itu, chauvinis Cina yang sentiasa berkeliaran di laman web Malaysian Insider itu bermati-matian membelasah beliau kerana tidak dapat menerima tuduhan yang memburukkan bangsa mereka.

Nampak sangat, kaum Cina di Malaysia sekarang ni dah semakin kurang ajar dan besar kepala. Bangsa mereka seolah-olah sudah tidak boleh disentuh dan ditegur kerana bagi mereka, setiap kesilapan mestilah diletakkan ke atas kerajaan BN, yang mana tulang-belakangnya adalah pemimpin Melayu dari UMNO. 

Bunyinya memang synonim dengan apa yang diperjuangkan DAP. Maka, kawan berani mengatakan sekarang bahawa pendirian DAP adalah pendirian kaum Cina. Kerana itu, kaum Cina menganggap bahawa MCA dan Gerakan sudah tidak relevan kepada mereka, satu hakikat yang masih tidak mahu diambil pusing oleh kedua-dua parti komponen BN itu. Mungkin mereka masih enak dibuai mimpi yang kedudukan "kerusi empuk" mereka dalam kerajaan BN masih terjamin walaupun parti mereka ditolak oleh pengundi Cina dalam pilihanraya umum.

Kawan ingin berpesan kepada kaum Cina : "di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung". Jangan nanti, "sudah terhantuk, baru terngadah". Buruk padahnya nanti!!!

1 ulasan:

  1. itu lah hakikatnya....orang Melayu diperlekehkan...tapi sayangnye ada Melayu yang masih tak sedar diri...DAP tu adalah suara org Cina yang sebenarnye....insaflah

    BalasPadam

Sementara komen anda amat dialu-alukan, admin blog ini punya hak untuk tidak menyiarkan komen yang mengandungi perkataan yang tidak bersesuaian dengan budaya orang Timur. Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...