ARTIKEL PANAS!!!

Jumaat, 27 Mei 2011

CADANGAN RASIS SI KOMENG

Cina sepet tak sunat yang pandai baca Ayat Al-Quran (sepotong saja, itu pun tajuid ke laut), Nga Kor Ming nampaknya saja nak mencabar kesabaran kawan. Si Cina DAP ni fikir dia bijak bila mengutarakan cadangan untuk membolehkan kerajaan menjimatkan RM40 bilion setiap tahun yang boleh digunakan untuk meringankan beban subsidi petrol, gas dan gula  subsidi yang ditampung kerajaan. Tapi, agenda tersembunyi Cina sepet ni untuk menyusahkan orang Melayu dapat kawan hidu dan kawan akan bongkarkan pekung Cina lahabau ni.


Tiga cadangan si Komeng ini ialah :

1.  Memansuhkan AP

Semua orang tahu yang AP dikeluarkan untuk memberi peluang samarata kepada syarikat pengimpot kereta Bumiputera. Untuk memperolehi kelulusan AP, syarikat berkenaan dikenakan syarat yang ketat. Antaranya, syarikat berkenaan mestilah dilantik sebagai pengedar tunggal sesuatu jenama kenderaan di negara ini selain mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh. 

Si Nga sepet ni mencadangkan supaya sistem AP ini dimansuhkan dan diganti dengan sistem permit melalui tender terbuka. Tolong beritau, jika tender terbuka dijalankan, berapa banyakkah syarikat pengimpot kereta Bumiputera yang mampu untuk bersaing dengan syarikat pengimpot kereta milik bangsa Cina?

Sistem tender terbuka yang diamalkan di Pulau Pinang menjadi buktinya. Apabila tender dibuka, syarikat Bumiputera kebanyakannya gagal bersaing dengan syarikat bangsa Cina atas sebab kekangan modal dan sebagainya. 

Apabila tender terbuka diamalkan, syarikat bangsa Cina yang mempunyai modal yang besar boleh menawarkan harga yang tinggi bagi setiap permit kerana mempunyai kekuatan modal. Katakan harga yang ditawarkan RM100,000 untuk 1 permit. Jika syarikat itu ingin mengimpot 500 buah kereta, tidakkah sejumlah RM50 juta diperlukan untuk membayar permit sahaja? Berapa banyak syarikat Bumiputera yang mampu untuk mengeluarkan perbelanjaan sebegitu besar cuma untuk membayar permit sahaja? Itu belum lagi termasuk harga kereta dan duti impot yang juga perlu dibayar. 

Jadi, tidakkah sistem tender terbuka AP ini nanti akan mengurangkan jumlah syarikat Bumiputera yang berkemampuan untuk berkongsi kek bisnes kereta impot dan seterusnya menguntungkan syarikat besar milik bangsa Cina? Senanglah bangsa sepet nanti memonopoli bisnes kereta impot sebab syarikat Bumiputera dah tak mampu nak bersaing dengan mereka.           

2.  Mengurangkan jumlah kakitangan awam.

Semua orang tahu, majoriti kakitangan awam adalah berbangsa Melayu. Selama ini, kakitangan awam dilabelkan oleh Cina sepet sebagai tidak produktif, rasuah, malas dan semuanya ketinggalan dan negatif berbanding dengan kakitangan awam jiran di selatan Semenanjung. 


Bila kakitangan awam dikurangkan, ramailah orang Melayu yang diberhentikan kerja. Dalam persekitaran ekonomi yang sukar, senangkah untuk kakitangan awam ini mendapat pekerjaan semula di sektor swasta? Berapa kerat sangatkah jawatan yang boleh ditawarkan oleh GLC untuk kakitangan awam yang diberhentikan ini? 

Akhirnya, golongan ini terpaksa mencari kerja dengan syarikat-syarikat kaum Cina. Ada jaminankah mereka ini boleh diambil bekerja dengan mudah oleh syarikat-syarikat Cina ini? Ada jaminankah tiada diskriminasi dalam pengambilan pekerja seperti boleh bertutur dalam bahasa Mandarin?


Berapa kerat sangatkah kakitangan awam ini yang akan diambil bekerja oleh majikan Cina? Apa pula akan jadi kepada mereka yang sukar mendapat penempatan pekerjaan? Siapa yang akan menanggung makan-minum keluarga mereka?


Akhirnya nanti, DAP akan membelasah kerajaan kerana tidak membantu kakitangan awam yang diberhentikan itu mendapatkan pekerjaan baru. Pasal apa? Supaya DAP dilihat menjadi juara rakyat, memperjuangkan nasib mereka yang tertindas oleh dasar kerajaan. Tidakkah pekung dan nanah DAP itu menjijikkan?


3.  Mengurangkan subsidi penjanaan tenaga oleh IPP


Ini satu lagi isu yang menjadi duri dalam daging kepada kerajaan. Seperti subsidi petrol, subsidi kepada IPP ni meletakkan kerajaan dalam keadaan "diluah mati emak, ditelan mati bapak".


Apa tidaknya, apabila subsidi kepada IPP dikurangkan (kononnya untuk menjimatkan RM22 bilion ikut kata si Komeng ni), kos penjanaan tenaga elektrik akan meningkat. Tenaga Nasional (TNB) sudah tentu tiada pilihan lain selain meminta kerajaan menaikkan tarif elektrik.


Bila tarif elektrik naik, maka tauke-tauke kilang yang majoritinya bangsa Cina akan mula buat bising kononnya terpaksa menanggung kos pengeluaran yang tinggi lantaran terpaksa membayar bil elektrik yang meningkat. Tauke-tauke ni pun mula menaikkan harga barang dan siapa yang menanggung kos itu kalau bukan pengguna?


Berbanding dengan pengurangan subsidi petrol, pengurangan subsidi penjenaan tenaga oleh IPP memberikan impak menyeluruh kepada setiap lapisan masyarakat. Yang paling terasa adalah mereka yang berpendapatan rendah.Tolong beritau kawan, pengguna yang berpendapatan rendah yang paling ramai adalah siapa? Bukan orang Melayu?


Jadi, kawan nak bagi amaran pada si Komeng sepet tak sunat ni dan jugak DAP, jangan sesekali cuba menaikkan api kemarahan orang Melayu. Taktik busuk parti chauvinis oportunis kapitalis rasis DAP ni tetap jugak sama iaitu, untuk meminggirkan dan seterusnya menekan ekonomi orang Melayu supaya terus berada dalam keadaan tersepit supaya senang bangsa sepet menguasai ekonomi Malaysia tanpa cabaran dari usahawan Bumiputera.


Jangan ingat kami orang Melayu tidak dapat membaca agenda busuk DAP sepet itu? Kami bukannya seperti segelintir Melayu yang buta hatinya sanggup bersekongkol dengan DAP untuk meminggirkan bangsa Melayu sendiri. Kata orang tua-tua, "seperti haruan makan anaknya sendiri". Apapun agenda tersirat DAP, kami akan londehkan supaya orang Melayu mendapat maklumat yang betul dan tepat tentang "kesaksamaan bangsa" DAP!!!! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sementara komen anda amat dialu-alukan, admin blog ini punya hak untuk tidak menyiarkan komen yang mengandungi perkataan yang tidak bersesuaian dengan budaya orang Timur. Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...